تبلیغات
عربی - منشور اخلاقی
 
عربی
شنبه 14 فروردین 1389 :: نویسنده : اصغر خادم

« منشور اخلاقی و اداری كارمندان دولت»

        این منشور به منظور اشاعه اعتلای فرهنگ اسلامی و ارزشهای انسانی و سازمانی در نظام اداری كشور و نهادینه كردن ابعاد آن در اندیشه و عمل كارمندان دولت تدوین گردیده‌است. با اطلاع از اینكه كارمندان دولت به عنوان بندگان خدا و خدمتگزاران مردم باید تمامی تلاش و همت خود را برای انجام هر چه بهتر وظایف شرعی و قانونی و مسئولیتهای اداری بر مبنای باورها و ارزشهای اسلامی و افزایش سطح رضایتمندی مردم به كار گیرند، خود را ملزم به رعایت اصول و مفاد زیر می‌دانم:

        الف ـ اصول حاكم بر منشور

        1ـ اصل برابری: همه شهروندان در برابر قانون برابرند و باید با همه آنان در شرایط مشابه رفتار یكسان داشت. كارمندان باید در محدوده وظایف شغلی خود، امكان دسترسی برابر به خدمات دولتی را برای شهروندان فراهم كرده و با آنان بدون هیچ‌گونه تبعیض رفتار نمایند.


        2ـ اصل حاكمیت قانون در مناسبات اداری: همه امور دولتی مبنای قانونی دارد و تصمیمات و اقدامات اداری كارمندان باید براساس احترام به قوانین و مقررات موجود اتخاذ و انجام گردد.

        3ـ اصل شهروندمداری (مردم‌مداری): هدف غایی از تشكیل سازمانهای دولتی و استخدام كارمندان، ارایه خدمت بهتر به مردم و شهروندان است. كارمندان باید در گفتار، كردار و نگرشهای خود عنوان « خدمتگزار مردم» را متجلی سازند. كارمندان متعهد هستند كه در تصمیم‌گیریها، انجام وظایف و رفتارهای خود منافع و ترجیحات مردم و شهروندان و مصالح عمومی را در نظر گیرند و امكان دسترسی راحت‌تر عام‌تر به خدمات دولتی را فراهم نمایند.

        4ـ اصل احترام و اعتماد: كارمندان در تعاملات و رفتارهای خود با سایر افراد ازقبیل مافوق‌ها، زیردستان، همكاران و مراجعان باید احترام آنان را حفظ نمایند. به انتظارات و احساسات دیگران اهمیت قائل شده و بر مبنای اعتماد به طرف مقابل عمل كنند.

        5 ـ اصل شفافیت: كارمندان باید تمامی اطلاعات مربوط به امور و فرآیندهای جاری دستگاههای اجرایی (به غیر از اموری كه در زمره اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده قرار دارد) را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختیار ذینفعان قرار دهند. این اطلاعات ضمن مشخص‌كردن فرآیندهای سازمانی، مبنای پاسخگویی كارمندان به مردم و مراجع ذیصلاح را فراهم می‌آورد.

        6 ـ اصل پاسخگویی: سازمانهای دولتی برای مردم ایجاد می‌شوند و باید در برابر آنان پاسخگو باشند. كارمندان مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را برعهده گرفته و در مورد آنها به مردم و مراجع ذی‌صلاح پاسخگو هستند.

        7ـ اصل عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی: كارمندان نباید از اختیارات و جایگاه شغلی و سازمانی خود در جهت منافع شخص یا گروه خاصی استفاده نمایند. اختیارات شغلی و سازمانی باید فقط برای انجام وظایف سازمانی و در جهت مصالح عمومی به‌كار گرفته شوند.

        8 ـ اصل تعهد و وفاداری به سازمان: كارمندان باید نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف، مأموریتها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشند و با علاقه‌مندی و تمام توان از طریق انجام صحیح وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای سازمان تلاش نمایند.

        9ـ اصل به‌كارگیری مهارت و تخصص: كارمندان باید تلاش نمایند تا مهارت، دانش و تخصص مربوط به وظیفه شغلی و سازمانی خود را فراگرفته و تمام توان فنی، تخصصی و حرفه‌ای خویش را برای انجام بهینه فعالیتهای شغلی و سازمانی به‌كار گیرند.

        ب ـ مفاد منشور

        1ـ انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی

        1ـ1ـ به رعـایت نظم و انضباط در انجـام فعالیتها و حضور به مـوقع در سـازمان توجه نماییم.

        1ـ2ـ در انجام وظایف و مسئولیتها پشتكار و جدیت داشته و آنها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهیم.

        1ـ3ـ سعی نماییم تا دانش خود را در زمینه فعالیتهای سازمانی به روز نگه‌داشته و آنها را با توانمندی و ابتكار خود در انجام فعالیتهای اداری و سازمانی به‌كار گیریم.

        1ـ4ـ به ایده‌ها و افكار جدید ارزش قائل شده و برای اجرایی كردن آنها به شكل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش كنیم.

        1ـ 5 ـ برای افزایش بهره‌وری نظام اداری از طریق افزایش بهره‌وری حیطه فعالیت خود تلاش كنیم.

        1ـ6 ـ از امكانات تجهیزات و سرمایه‌های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بكوشیم.

        1ـ7ـ در انجام فعالیتها و تعاملات، روابط خویشاوندی، قومی، جنسی، نژادی، مذهبی و غیره تأثیری در تصمیمات و اقداماتمان نداشته باشد.

        1 ـ 8 ـ روحیه انتقادپذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیتهایمان بدانیم.

        1ـ 9ـ همـیشه و در همه حال رضایت خدای متعال را مدنظر قرارداده و بر آنچه كه خداوند امر یا از آن نهی می‌كند، توجه كامل داشته و او را ناظر بر اعمال و كردار خویش بدانیم.

        2ـ رفتار و برخورد با ارباب‌رجوع و همكاران

        2ـ1ـ مردم وشهروندان به عنوان ذی‌حق برای نظام اداری هستند. تلاش نماییم با ایجاد ارتباط مناسب و ارایه خدمت بهتر، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن آنان ایجاد كنیم.

        2ـ2ـ به مراجعه‌كنندگان به صورت عادلانه و در چارچوب قوانین، مقررات و ضوابط خدمت ارایه دهیم.

        2ـ3ـ در محدوده وظایف شغلی، اطلاعات و راهنماییهای لازم و مناسب به ارباب رجوع ارایه و در زمینه خدمات، شفاف‌سازی صورت دهیم.

        2ـ4ـ خواسته‌های قانونی ارباب‌رجوع را در چارچوب  وظایف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشریفات زائد اداری و تحمیل هزینه اضافی به وی ارایه دهیم.

        2ـ 5 ـ به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشاده‌رو باشیم.

        2ـ6 ـ به نظرات، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعه‌كنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملكرد نگاه كرده و با دید منطقی به آنها توجه كنیم.

        2ـ7ـ به نظم و آراستگی شخصی و محل كار خود توجه كنیم.

        2ـ 8 ـ سعی كنیم تا فرهنگ تكریم ارباب رجوع، پاسخگویی و گره‌گشایی از مشكلات مردم و مراجعان به یك ارزش حاكم در نظام اداری تبدیل شود.

        2ـ9ـ روحیه كارجمعی را در خود تقویت‌كرده و در انجام فعالیتهای گروهی مشاركت‌جو و مشاركت‌پذیر باشیم.

        2ـ10ـ روحیه قدردانی از دیگران را در خود تقویت كرده و سعی نماییم كه این امر را در بین همكاران اشاعه دهیم.

        2ـ11ـ دانش، تجربه و توانمندیهای خود را به سعه صدر در اختیار همكاران قرارداده و در ارتقاء توانمندیهای آنان كوشا باشیم.               

        2ـ12ـ تا حد ممكن در حل مشكلات شغلی همكاران تلاش نماییم و از تجسس در زندگی خصوصی آنان پرهیز نماییم.

اینجانب         موارد فوق را با دقت مطالعه كرده و آنها را قبول می‌نمایم و تمامی تلاش و توان خود را برای برآورده كردن آنها به كار خواهم برد. توفیق در عمل به این منشور را از خداوند متعال خواستارم.

        این تصویب‌نامه در تاریخ 17/11/1388 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.





نوع مطلب :
برچسب ها :




درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : اصغر خادم
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما درباره ی وبلاگ چیست؟








جستجو

آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :